Billigt kan bli dyrt
Lasse hade nu också skaffat en ryss, en Dneper som min men nyare. En blå, 92:a med lite kantigare tank och med dyna istället för sadlar. Lasse hade också en förkärlek till en annan cykel nämligen Yamaha SR. Han ägde ingen men tyckte att de var granna, kanske han hade något gammalt minne av en sådan. Detta gjorde att jag hade lite speciellt öppna ögon när en SR dök upp i mc-annonserna. Så en dag fanns den bara där, en SR för endast 5.500 kr och strax utanför Jönköping. Jag ringde Lasse, - köp den du, sa Lasse. Jag åkte och tittade på den. Säljaren hade importerat den och tre andra cyklar från Tyskland. Han tänkte behålla två och sälja de andra. Hans uppgifter var att cykeln hade stått stilla i tio år, men gått fint innan dess. Motorn gick inte runt men med lite fotogen i cylindern skulle nog kärvheten lösas upp. Sådant hade han varit med om tidigare. Nåväl, det var en grann cykel med ekerfälgar. Tanken var inte original men gav cykeln ett fint stuk och förhöjde utseendet. Jag bestämde mej och hämtade maskinen en vecka senare.
Väl hemkommen skulle jag skruva av tändstiftet för att ge cykeln den medicin den längtade efter, en skvätt fotogen. Men något var galet! Tändstiftet kärvade svårt. Jag blev tvungen att bruka våld. Jag hörde hur gängorna krasade sönder mer och mer för varje varv jag vred. Så småningom fick jag loss stiftet. Det var inte vackert att se på, helt mosat i botten. Jag har det fortfarande kvar och ryser varje gång som jag ser det. Hur ser eländet ut inuti, tänkte jag. Jag lämnade "kadavret" i garaget och stängde dörren. Hur kan man vara så dum, hur kan man bara vara så j---a dum att man inte kollar en sådan sak innan, utan gladeligen kastar 5.500 kr i sjön. Grämelsen var svår. Till råga på allt var det vinter och kallt. Med stela fingrar monterade jag bort motorn och bar in den i ett rum i vårt hus. Där fortsatte skruvandet och rummet förvandlades mer och mer till verkstad. Det visade sej att topplocket och ventilerna var kaputt, kolven var smulad i småbitar och cylinderloppet fullt av repor. Försöka att sälja eller fixa i ordning var den stora frågan, jag var tvungen att ta ett beslut.
Ta tjuren vid hornen
Med reservdelar för lika mycket pengar som jag betalat för hojen satte jag igång renoveringsarbetet. Räknar man på färg och diverse små tillbehör och registreringsavgifter så var nog cykeln uppe i sitt rätta marknadsvärde. Då har jag ju inte räknat med alla timmars arbete som jag lagt ner. Trots allt så lärde jag mej mycket av mekande, och även ett och annat som förhoppningsvis gjort mej aningen klokare.
10 år senare
Efter att intresset för motorcyklar legat lågt en tid så tog det viss fart igen när Fredda (min systerson) fått för sig att bygga en caféracer av en gammal maskin som han köpt billigt. Då fick jag blodad tand igen. Eftersom min Yamaha SR ändå inte var i originalskick och en sådan modell passar sig som caféracer väcktes tanken på att bygga om. När stenen väl kommit i rullning så går det fort. Efter att kapat ram och skärmar, sytt sadel, rett ut kabelhärvor och flyttat diverse detaljer står den nu i det närmaste klar. Tänker starta upp den till våren.
mobil: 0763687083